"Er
wordt druk uitgeoefend op piloten om zo min mogelijk brandstof te tanken om zo
geld te besparen voor het bedrijf", zegt één van de piloten. Die druk
leidt volgens het viertal tot veiligheidsrisico's. "We zoeken altijd de
randen op, ook de randen van de regelgeving", beweert één van hen.
"Beïnvloedt dat de veiligheid? Ja, dat doet het", vult een collega aan.
Mayday-call
De piloten leggen een verband met de gebeurtenissen van 26 juli dit jaar. In Valencia landden op één avond drie toestellen van Ryanair met een noodoproep, een zogenoemde Mayday-call, vanwege een tekort aan brandstof. Tijdens een persconferentie in Madrid wees de Ryanair directie op de correct gevolgde procedures. Maar een Spaanse verkeersleider wijst er op dat er sprake was van een noodprocedure.
Uit een reconstructie van die avond blijkt dat een rampscenario dichtbij was. Het incident was volgens de piloten een direct gevolg van het rigide brandstofbeleid van Ryanair.
Diepgaand onderzoek
Nico Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association (ECA) maakt zich grote zorgen over het beleid van Ryanair: "Het is wachten op een keer dat een vliegtuig helemaal geen brandstof meer over heeft." Voorbach roept op tot een diepgaand onderzoek. De ECA krijgt bijval van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers. Voorzitter Evert van Zwol: "Ik zou willen oproepen om daar tot op de bodem te gaan. In Nederland, maar ook op Europees terrein, om heel goed uit te gaan zoeken wat daar speelt."
De vier klokkenluiders doen in de uitzending verslag van een 'diepgewortelde angstcultuur' binnen het bedrijf. Vliegers zijn, zeggen ze, nauwelijks in staat zich tegen de druk te verzetten. Wanneer piloten hun zorgen uiten worden ze gestraft', vertellen ze. Eén van de sancties die kritische piloten wordt opgelegd is overplaatsing naar een basis ver van hun woonplaats. Een voormalig gezagvoerder beschrijft de stijl van het Ryanair management als: 'Een regime van onderdrukking, een dictatuur.'
Mayday-call
De piloten leggen een verband met de gebeurtenissen van 26 juli dit jaar. In Valencia landden op één avond drie toestellen van Ryanair met een noodoproep, een zogenoemde Mayday-call, vanwege een tekort aan brandstof. Tijdens een persconferentie in Madrid wees de Ryanair directie op de correct gevolgde procedures. Maar een Spaanse verkeersleider wijst er op dat er sprake was van een noodprocedure.
Uit een reconstructie van die avond blijkt dat een rampscenario dichtbij was. Het incident was volgens de piloten een direct gevolg van het rigide brandstofbeleid van Ryanair.
Diepgaand onderzoek
Nico Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association (ECA) maakt zich grote zorgen over het beleid van Ryanair: "Het is wachten op een keer dat een vliegtuig helemaal geen brandstof meer over heeft." Voorbach roept op tot een diepgaand onderzoek. De ECA krijgt bijval van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers. Voorzitter Evert van Zwol: "Ik zou willen oproepen om daar tot op de bodem te gaan. In Nederland, maar ook op Europees terrein, om heel goed uit te gaan zoeken wat daar speelt."
De vier klokkenluiders doen in de uitzending verslag van een 'diepgewortelde angstcultuur' binnen het bedrijf. Vliegers zijn, zeggen ze, nauwelijks in staat zich tegen de druk te verzetten. Wanneer piloten hun zorgen uiten worden ze gestraft', vertellen ze. Eén van de sancties die kritische piloten wordt opgelegd is overplaatsing naar een basis ver van hun woonplaats. Een voormalig gezagvoerder beschrijft de stijl van het Ryanair management als: 'Een regime van onderdrukking, een dictatuur.'
© Omroep Brabant
Geen opmerkingen:
Een reactie posten