Drie Ryanair-vluchten moesten op 26 juli uitwijken
van Madrid naar Valencia vanwege zwaar onweer terwijl ze maar een beperkte
hoeveelheid brandstof bij zich hadden. De drie toestellen maakten vervolgens
een voorzorgslanding. Volgens een onderzoeksrapport van de Irish Avation
Authorities had één van de drie toestellen bij de landing zelfs minder dan de
vereiste minimum-reserve aan boord: 1029 in plaats van 1104 kilo.
"Wij hebben op Eindhoven Airport geen enkele
keer een voorzorgslanding van een Ryanair toestel gehad van dezelfde
aard", aldus de woordvoerder.
De toestellen
van de Ierse luchtvaartmaatschappij zijn de afgelopen maanden in België ook gecontroleerd
op hun brandstofvoorraden. Daarbij zijn geen onregelmatigheden aan het licht
gekomen. Dat meldden de Belgische luchtvaartautoriteiten zaterdag ook naar aanleiding
van een uitzending van het KRO-programma Reporter.
Ryanair ontkent
dat ze piloten onder druk zet om met minder brandstof te vliegen om daarmee
geld te besparen. De beweringen die daarover zijn gedaan in het KRO-programma
Reporter zijn "feitelijk onjuist''.
Dat stelde Ryanair zondag in een verklaring. "De enige druk die op
Ryanair-piloten wordt gelegd, is om prioriteit te geven aan veiligheid. Dat is
de reden waarom Ryanair een uitstekend veiligheidsrecord heeft van 28 jaar.'' In Reporter vertelden vier piloten van Ryanair dat ze onder druk worden
gezet om zo min mogelijk te tanken. Het bedrijf wijst op het officiële rapport
over drie vliegtuigen die door slecht weer waren uitgeweken naar Valencia.
Volgens Ryanair blijkt daaruit dat alle drie de piloten extra brandstof hebben
meegenomen en dat de vliegtuigen "volledig in lijn met de veiligheidsvoorschriften''
waren.
Hij wil dat b & w opheldering vragen aan minister Schultz van Verkeer.
Mocht de overheid machteloos staan, dan zouden volgens Leenders de
aandeelhouders van Eindhoven Airport moeten proberen iets aan de situatie te
doen.
© BN/DeStem
© Eindhovens Dagblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten