Eindhoven Airport NV (Schipholgroup) IATA-code: EIN, ICAO-code: EHEH, TACAN ch 119 Baan 04-22 - lengte: 3000 m, breedte: 45 m, verharding: asfalt (PCN 60) Coördinaten: 51°27′1″N 5°22′28″E, Eindhoven NBr. The Netherlands.
Thomas blogt Eindhoven Airport
woensdag 22 mei 2013
Minder geluidsoverlast Eindhoven Airport door nieuwe vliegroutes
Dankzij een betere 'vliegtuig-tomtom' zorgen toestellen van Wizz Air binnen drie maanden voor minder geluidsoverlast in Steensel en Waalre.
Een nieuwe vliegroute voor toestellen die opstijgen vanaf Eindhoven Airport moet de geluidsoverlast voor omwonenden verminderen. Binnen drie maanden moeten toestellen van de Oost-Europese prijsstunter Wizz Air een andere route volgen. De vliegtuigen gaan dan niet meer over Steensel en Waalre, zoals nu het geval is, maar er omheen.
Dat is de uitkomst van overleg tussen de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW), Eindhoven Airport en de luchtverkeersleiding. „We hebben vele gesprekken gehad”, zegt prof. dr. ir. Klaas Kopinga, voorzitter van de BOW. „Uiteindelijk hebben we directeur Joost Meijs ervan overtuigd dat je op een makkelijke manier dat er veel minder klachten komen.”
Vliegroute
De route die de meeste paars-roze Wizz Air- toestellen vliegen, tekent zich af als een smal gebied precies boven Steensel. In tegenstelling tot collega-maatschappijen Ryanair en Transavia. „Een van de dingen die Ryanair in elk geval wel kan, is goed de route volgen.”
Ze blijken bijna allemaal over het meest westelijke puntje van het E3-strand te vliegen en vervolgens over het Stuivertje langs Steensel, Waalre en Valkenswaard. „Dat doen ze netjes.” Datzelfde geldt voor Transavia. Maar Wizz Air doet dat tot dusver niet. Kopinga: „Het bleek dat de automatische piloot tot aan ongeveer de kruisen van de snelweg was geprogrammeerd en daarna de route vrijer nam.’’
Nog voor eind augustus moet de route zijn aangepast. In totaal vertrekt de prijsvechter nu zo’n 45 keer per week vanaf Eindhoven Airport.
Opstijgende vliegtuigen
BOW wil nu in samenwerking met de luchtverkeersleiding onderzoeken of ook voor Best en Son en Breugel de routes kunnen worden aangepast om overlast te beperken. Dat geldt alleen voor vertrekkende vliegtuigen. „Aan landende vliegtuigen valt weinig te optimaliseren want die vliegen al tien mijl (ruim zestien kilometer, red.) voordat ze landen door een gebied van maximaal driehonderd meter breed.”
De BOW, die al jaren ageren tegen de overlast die toestellen van en naar de luchthaven veroorzaken, heeft het sowieso niet zo op Wizz Air. Toestellen van Wizz Air veroorzaken volgens de BOW sowieso meer geluidsoverlast in vergelijking met Ryanair. „Ryanair trekt bij het opstijgen op driehonderd voet (84 meter, red.) hoogte het landingsgestel al in. Wizz Air doet dat pas op zeshonderd voet. Dus terwijl Wizz Air toestellen heeft die in principe veel stiller zouden kunnen opstijgen, maken ze een hoop extra herrie omdat ze het landingsgestel uithouden en meer motorvermogen moeten geven om op hoogte te komen.”
Glijvluchten bij landing
Eindhoven Airport is bovendien op experimentele basis gestart met een andere, minder herrie veroorzakende manier van aanvliegen. Transavia voert glijvluchten uit bij de landing. Dit houdt in dat vliegtuigen van een grotere hoogte afdalen in glijvlucht - de motoren draaien stationair en de zwaartekracht helpt een handje mee. De motoren hoeven daardoor minder stuwkracht te leveren. In combinatie met de grotere vlieghoogte zorgt dit voor minder geluidsoverlast op de grond.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten