Thomas blogt Eindhoven Airport

Thomas blogt Eindhoven Airport

woensdag 14 augustus 2013

Waalse vliegtaks gunstig voor de zuidelijke luchthavens in Nederland.

De plannen van de Waalse regering om een vliegtaks in te voeren zijn mogelijk gunstig voor de Nederlandse luchthavens in Maastricht en Eindhoven. De luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Wizz Air hebben bezwaar aangetekend tegen de plannen van de Waalse regering om in 2014 een heffing in te voeren op de luchthaven van Charleroi. Wizz Air vliegt vanaf Charleroi naar zeven bestemmingen. De Hongaarse prijsvechter waarschuwt dat uitbreiding van het routenetwerk in gevaar wordt gebracht na invoering van de geplande reistaks van drie euro per passagier. Een woordvoerder van Wizz Air zei vrijdag: “Het onbegrijpelijk dat na soortgelijke experimenten in landen zoals Nederland of Ierland, de Waalse regering de passagiers wil opzadelen met een extra belasting. In plaats daarvan zou men hen eerder moeten bedanken voor de bloeiende economische activiteit, die al het passagiersverkeer met zich meebrengt voor de regio.” “Het belasten van reizigers zal niet verhinderen dat mensen het vliegtuig nemen, maar het zal ertoe leiden dat reizigers en luchtvaartmaatschappijen voor andere luchthavens te kiezen”, aldus de woordvoerder. Ryanair dreigt veel minder vluchten te zullen uitvoeren op de luchthaven van Charleroi als de Waalse regering de plannen doorzet. De Ierse maatschappij dreigt 17 procent van de vluchten te zullen schrappen op Brussels South Charleroi Airport (BSCA), zoals de luchthaven officieel heet. Eerder schrapte Ryanair al vluchten op het Duitse vliegveld Weeze toen de Duitse regering begin 2011 een vliegtaks instelde. De prijsvechter besloot daarop meer vluchten uit te voeren vanuit Nederland, waar de vliegtaks per 1 juli 2009 is afgeschaft. Onder meer de vliegvelden van Maastricht en Eindhoven profiteerden daarvan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten