De ruimte boven
Nederland wordt opnieuw ingedeeld. Vliegtuigen gaan efficiëntere routes
vliegen, waardoor Schiphol kan groeien en de kans op botsingen in de lucht
sterk afneemt.
Het Nederlandse
luchtruim is een van de drukste van Europa, waardoor steeds vaker files in de
lucht ontstaan. Vliegroutes voor Schiphol worden gescheiden van regionale
vliegvelden en militair verkeer, kondigen staatssecretaris Joop Atsma
(Infrastructuur en Milieu) en minister van Defensie Hans Hillen aan.
Zo kunnen
de vliegtuigen elkaar niet meer dwarszitten.
Lelystad en
Eindhoven
De maatregelen
moeten ervoor zorgen dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol de komende acht
jaar groeit van 437.000 tot 510.000. Ook Lelystad Airport en Eindhoven Airport
kunnen ervan profiteren. Samen kunnen zij 70.000 vluchten gaan verzorgen.
Meer flexibiliteit
De huidige vier
civiele en zes militaire gescheiden luchtruimdelen worden vervangen door
maximaal drie gezamenlijke. Hiermee vervalt het onderscheid tussen civiel en
militair luchtruim. Dat leidt tot meer flexibiliteit en gebruiksmogelijkheden.
Bron: RTL nieuws
Geen opmerkingen:
Een reactie posten