De vliegroutes van Schiphol
worden gescheiden van die van regionale vliegvelden en militair verkeer. Zo kan
Schiphol groeien van 437.000 vluchten vorig jaar naar 510.000 in 2020, zegt
staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma (CDA) vanochtend in De
Telegraaf.
De vliegroutes worden aangepast
om het aantal files in de lucht terug te dringen. Vliegtuigen volgen vaste
routes en moeten voor de veiligheid een minimale afstand tot elkaar houden. Een
vliegtuig dat vanuit het oosten op weg is naar Schiphol kan bijvoorbeeld
vertraging oplopen als hij achter een langzamer vliegtuig op weg naar Lelystad
Airport zit.
Door dit verkeer te scheiden moet
dat verleden tijd zijn. Ook wordt luchtruimte die eerder alleen mocht worden
gebruikt door Defensie straks opengesteld voor burgerluchtvaart.
LELYSTAD EN EINDHOVEN GROEIEN MEE
Niet alleen Schiphol kan hierdoor
groeien, ook Lelystad Airport en Eindhoven Airport zouden hier voordeel aan
hebben. Zij kunnen volgens Atsma samen zeventigduizend vluchten per jaar gaan verzorgen.
Lelystad Airport had al
uitbreidingsplannen. Schiphol zou daar vraagtekens bij hebben gezet uit angst
dat de groei het vliegverkeer van en naar Schiphol zou verstoren. Dat zou nu
geen probleem meer zijn.
Bron: NRC Handelsblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten