AMSTERDAM - De vliegroutes van
Schiphol worden gescheiden van die van regionale vliegvelden en militair
verkeer.
Zo kan Schiphol groeien van 437 duizend vluchten vorig jaar naar 510
duizend in 2020, zegt staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma
(CDA) maandag in De Telegraaf.
De vliegroutes worden aangepast om het aantal files in de lucht terug te
dringen. Vliegtuigen volgen vaste routes en moeten voor de veiligheid een
minimale afstand tot elkaar houden.
Een vliegtuig dat vanuit het oosten op weg is naar Schiphol kan bijvoorbeeld
vertraging oplopen als het achter een langzamer vliegtuig op weg naar Lelystad
Airport zit.
Door dit verkeer te scheiden moet dat verleden tijd zijn. Ook wordt
luchtruimte die eerder alleen mocht worden gebruikt door Defensie straks
opengesteld voor burgerluchtvaart.
Lelystad
Niet alleen Schiphol kan hierdoor groeien, ook Lelystad Airport en
Eindhoven Airport zouden hier voordeel aan hebben. Zij kunnen volgens Atsma
samen zeventigduizend vluchten per jaar gaan verzorgen.
Lelystad Airport had al uitbreidingsplannen. Schiphol zou daar vraagtekens
bij hebben gezet uit angst dat de groei het vliegverkeer van en naar Schiphol
zou verstoren. Dat zou nu geen probleem meer zijn.
Bron: NU.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten