Deze hinderbeperkende maatregelen
omvatten onder andere het gebruik van zogenaamde Continuous Descent Approaches
(CDA’s) tijdens de landing. Een CDA is een 'groene' landingsprocedure waarbij
de vliegtuigen in een glijvlucht de luchthaven naderen. Deze procedure is
stiller omdat de nadering met minder motorvermogen wordt uitgevoerd en de
kleppen in een later stadium worden gebruikt. Daarnaast vliegt het toestel
gemiddeld ook hoger. Naast hindervermindering is een besparing op het
brandstofverbruik, en dus ook minder CO2-uitstoot, een voordeel.
Om de glijvluchten in het luchtruim rond
Eindhoven mogelijk te maken is een werkgroep opgericht. In deze werkgroep
hebben vertegenwoordigers van de Koninklijke Luchtmacht, transavia.com, de
regiogemeenten, de omwonenden (BOW) en Eindhoven Airport zitting genomen. Om de
omwonenden zo snel mogelijk hiervan te kunnen laten profiteren is door de
werkgroep zeer voortvarend en succesvol gewerkt aan de noodzakelijke
luchtruimaanpassing. Hierdoor kan vanaf 18 oktober a.s. gestart worden met een
testperiode voor het gebruik van CDA’s.
Tijdens deze testperiode zal transavia.com
trachten een zo groot mogelijk deel van haar vluchten met een CDA-nadering
uitvoeren. Het doel van de test is de nieuwe procedures eigen te maken en de
werkwijze van de Luchtverkeersleiding hierop in te richten. De test duurt tot
eind maart 2013. Daarna zal geleidelijk worden opgeschaald zodat naar
verwachting vanaf april 2014 in principe alle civiele naderingen op Eindhoven
volgens de stille methode worden uitgevoerd.
Deze samenwerking is vandaag officieel
bekrachtigd, door het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen de
Koninklijke Luchtmacht en transavia.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten